lørdag den 17. juni 2017

Min babysøsters bryllupsdag

Mie og jeg 1985


Personligt eller privat? Det snakkede vi om for nylig. Det her er nok på grænsen, men jeg har lyst til at fortælle.

For i dag skal min højt elskede søster giftes! Min højt elskede datter skal være brudepige. Brudepigen har glædet sig, lider ikke af sceneskræk og kommer sikkert til at skride ind i kirken, som om det er hende, der er bruden! Det er mit gæt, men jeg kommer ikke til at se det. Ikke direkte i hvert fald, for jeg skal ikke med.

Jeg er ikke rask nok til at deltage og selvom jeg kigger med på live-streaming og ved, at det ikke kan være anderledes, er det alligevel forkert på så mange måder, som det overhovedet kan være det.

Jeg var næsten 13 år, da du min yngste lillesøster blev født. Jeg husker, hvordan jeg instiktivt gættede, hvad det var mor og far ville fortælle os, husker jubeldansen over nyheden. Husker den dag du blev født. Hvordan vi skiftedes til at sidde med dig i et kvarter.

Jeg husker dig som en lille tumling. Husker min overraskelse over, at det var muligt at være sød, sjov og charmerende. Jeg husker, at jeg tog det nært, da en veninde antydede, at du var forkælet. Hvordan kunne hun overhovedet se andet end charme?    

Jeg har så mange minder om dig som en lille skolepige. Jeg elskede at tale med dig. Snakke om livet. Høre dine hemmeligheder. Jeg husker "hurtig-speeder-cleaner-klanen". En rengørings-patrulje bestående af dig og mig, der suste rundt og gjorde rent afsindigt hurtigt. Husker en leg, vi legede, hvor man skulle råbe noget bestemt rigtig højt, mens man løb ned af vores meget lange gang. Husker togter, vi har været på, hemmelige kommunikationstegn, som kun du og jeg kendte. Vores helt egen personlige hilsen, som vi aldrig har glemt og som du sagde til mig så sent som i mandags: Bye Bye, Kiss Kiss, I love You

Jeg husker en gang vi fire piger ville overmande brormand Jesper og seancen endte med, at din store storebror gik roligt afsted, mens du hang om hans ben og euforisk skreg: "jeg har ham! jeg har ham! .... "
Du har også givet mig råd til tider, som da du hurtigt hviskede til mig i bilen, at hvis man lod som om man sov, blev man båret ind.... Uden at tænke på, at det nok virkede bedst, hvis man var 5 år som du og ikke 18 år som jeg. Jeg husker også en lillesøster, som stille kom ind med en børnebog og spurgte om, du skulle læse for mig, hvis du opdagede, at jeg var ked af det.

Engang var du baby og jeg teenager. Du en lille pige og jeg en ung kvinde. Nu er vi begge voksne, i samme kategori og alder betyder ikke længere noget. Jeg ELSKER stadig at være sammen med dig! og jeg elsker, respekterer og beundrer den kvinde, du er blevet.

Men ... Jeg kan huske dig som en baby i mine arme, og selvom du nu er mega voksen og nok den klogeste af os alle sammen, så tror jeg, at i et hjørne af mit hjerte vil du altid være netop det: min babysøster.

Stort tillykke på jeres bryllupsdag Mie og Javid. Al min kærlighed. Jeg ville sådan ønske, at jeg var der, men hvor er jeg glad for, at I er der! Hvor er jeg glad for, at I fandt hinanden!








14 kommentarer:

  1. Mit hjerte græder for dig, Lisbet, fordi du ikke kan være der! Men hvor er det dejligt at læse om søskendekærligheden, som jeg også altid har fornemmet den mellem jer alle i jeres flok. Rigtig god bryllupsdag ønsker jeg dem også! Kh kusine Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Dorte! Ja, jeg kunne jo skrive et tilsvarende kærligt indlæg om alle mine søskende! <3 Kram Lisbet

      Slet
  2. Sikke et smukt indlæg Lisbet. Kærligheden og jeres specielle forhold når helt ud på den anden side af skærmen. Håber de får en dejlig dag 💜 Kh Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Birgitte. Dejligt at det lykkedes mig at formidle det. Det havde de! <3 Kh Lisbet

      Slet
  3. Jeg både lo og fik tårer i øjnene, da jeg læste dette, Lisbeth. Tusinde gange tillykke til dine kære. Hvor ser de skønne ud!
    Og hvor har du skrevet den skønneste tekst. Du er så meget med. Selvom der ikke er ord for, hvor ondt det gør, at du ikke kan være det helt fysisk i virkeligheden.
    Dine ord når langt, er jeg sikker på. Og ender i hjertet på din søster. Du har så meget at gi´.
    Sender en smuk sol herfra Fyn - og knus: )

    SvarSlet
    Svar
    1. De er skønne, kan du tro! Af hjertet tak for dine som altid kærlige og opmuntrende ord :-*
      Kram Lisbet

      Slet
  4. Sikke et fint indlæg! Og meget, meget rørende. Stort tillykke med din søster, håber de får den skønneste dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Anja! Det fik de <3

      Slet
  5. Sikke et smukt søster-forhold I har. Og skønt og super smukt indlæg og hyldest af samme. Rørt til tårer! Glæder mig til at høre om datterens 'optræden' :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak /ks! Jeg havde netop brug for at hylde, når nu jeg ikke kom til at holde tale! Brudedatteren klarede sin "optræden" rigtig flot :) og var bedårende sammen med kusinerne med ens hvide kjoler og smukke buketter :)

      Slet
  6. Stort tillykke med din søster- og en dejlig beretning om et søsterskab der bare rører til tårer- hvor er I heldige at have fået det med på vejen- og hvor det unfair at du ikke kan være der i kirken tæt på. Men jeres fælles historie er smuk og givende og berigende at høre om. Tak for den Lisbeth.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for dine ord Ellen Kathrine. De glæder mig. Det var også berigende for mig at skrive det!

      Slet
  7. Sikke et dejligt hyldest indlæg (:
    Søstre er en gave, der ikke kan sammenlignes.

    - A

    SvarSlet
  8. Mange tak Anne :) Ja, jeg ved, du også værdsætter dine meget!

    SvarSlet