torsdag den 17. august 2017

Hejsa blog!

Gave fra Anette. Tak igen :)
 


Så kom og gik der næsten 7 ugers skolesommerferie. Hvad skal jeg sige om det? ;) Har man læst med længe nok, ved man, at ferie ikke er noget, jeg er udelt begejstret for.

Jeg var involveret i et trafikuheld, da jeg var i tyverne. Fik whiplash, måske hjernerystelse og skader ned gennem hele den højre side af min krop. Kroniske smerter, udmattelse og et meget lavt funktionsniveau er følgerne af det. De kroniske smerter gennem mange år har skadet mit centralnervesystem og gennem tiden har tingene virket ind på hinanden, så det på nuværende tidspunkt er svært at sige, præcist hvorfor jeg er så syg, som jeg er.

Det meget lave funktionsniveau gør, at hverdagen er mit rette element. Med rytme og mulighed for hvile. Når der sker så lidt så muligt og dagene og ugerne ligner hinanden så meget som muligt, kan jeg mest og har det bedst. Massevis af bittesmå vaner er tunet og finpudset i en sådan grad, at jeg i de fleste tilfælde har glemt, hvorfor jeg gør, som jeg gør (indtil jeg gør noget andet og tænker nårh ja, derfor .... )

I ferieperioden er der ikke rutiner! Enten er jeg alene hele tiden eller også slet ikke og alle uger er forskellige. Desværre slider det rigtig meget, giver smerter og gør sommerferien til årets spidsbelastningstidspunkt.

Personligt har jeg været hjemme hele sommeren. Jan og børnene har været på ferie: I Tyskland og i sommerhus. Derudover har børnene været herhjemme og på bedsteforældreferier og Alberte og farmor har været nogle dage i København. Det vigtigste kriterie for sommerperioden er at give børnene den bedst mulige ferie. Det synes jeg, at vi er lykkedes i, så på den måde er sommeren godkendt!

Jeg overvejede lidt at springe dette indlæg over, men det er en væsentlig del af livets gang hos os, så jeg synes, det hører med. Selvfølgelig er det sorgfuldt og svært, at det der pr. definition er et højdepunkt og noget positivt, ikke er det for mig og at det ikke er højsæson for familietid og oplevelser sammen.

Men, men nu er hverdagen her igen. Tid til restitution. Det regner ikke længere HVER evig eneste dag ;) og det er dejligt at være tilbage på bloggen <3





12 kommentarer:

  1. Det er dejligt, du er tilbage! Altså, jeg kan på ingen måde sammenligne mit liv med dit. Men ferier er ikke ubetinget lig med fryd og gammen i min familie. Og denne sommer har jeg også tænkt en del over de familier, hvor der ikke er råd til ferier... Livet er forskelligt i alle familier og det er vigtigt - i min optik - at det også afspejles på diverse blogs. Så jeg er faktisk glad for at læse dit indlæg. Og at det ikke længere regner hver dag! ;-) kh. Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! Jeg blev rigtig glad for din kommentar Birgitte <3 for man (jeg) føler sig virkelig som en lyseslukker, når man udtaler sig negativt om ferie eller "ferie", som jeg plejer at kalde det ;) Selvfølgelig ved jeg godt, at alle andre ikke har haft en perfekt ferie, men det kommer meget nemt til at føles sådan.
      Kh Lisbet

      Slet
  2. Velkommen tilbage i Blogville. Jeg tænker at sommerferien kan være lidt opreklameret ift. lykke-niveau, fest og farver. Vi nyder at have ferie, at slappe af, ikke skulle noget, nærvær og tid til at fordybe sig i en bunke Lego uden en klokkestreng i den anden ende.
    Og når skoleferien strækker sig over 7 uger, må vi sige at vi de sidste (3-4) uger, sukkede efter rutine i pilleform - da manglende struktur nok kan være befriende men også overstimulerende - for os alle :-)
    Men ... det lyder til at jeres børn har haft en dejlig ferie med både oplevelser, nærvær og ro på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak! og mange tak for dine input. Det er bare tæt på aldrig sådan ferie omtales synes jeg? - med mindre at man har helt små børn.
      Det jeg frygtelig gerne vil er ud over stepperne, rejse og opleve noget sammen og det bliver man jo meget mere konfronteret med i ferien end til hverdag, men ja 7 uger er lang tid :)
      Ja ... jeg er også tilfreds på den (vigtige) front.

      Slet
  3. Dejligt du er tilbage. Og jeg kan se, at du allerede har været i haven med kameraet! Mon ikke det er godt, at hverdagene er de fleste, det har vi det vist alle sammen bedst med.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak skal du have Elna! Ja det er blevet luftet lidt kameraet :) og du har helt ret. Det modsatte ville blive noget rod :)

      Hilsen Lisbet

      Slet
  4. Hopper lige på og kommenterer med herfra :-)

    Det må være temmelig surt ikke at kunne deltage i den optur som de fleste har over sommerferien. Som du heldigvis selv er ganske klar over, er alle ferier jo ikke nødvendigvis særligt perfekte, men desværre er det jo mestendels det perfekte/sjove/eksotiske/indsæt selv, der fylder de sociale medier, så det er nemt netop den følelse, man sidder tilbage med. Jeg håber, overgangen til hverdagsliv vil gøre dig godt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Næh hvor hyggeligt med en hilsen fra dig :-) Ja, det smertefulde i ens liv, uanset hvad det så måtte være, har det nok med at træde mest tydeligt frem, når kontrasten til "alle de andres" liv er størst. Jeg er ikke længere på facebook. Det tror jeg faktisk har hjulpet lidt i år!
      Mange tak, det tror jeg virkelig, selvom der jo også lige er noget indkøring der ;-)

      Slet
  5. Jeg er også vendt tilbage til bloggen efter en noget længere pause.
    Jeg er udmærket klar over at mit og dit liv ikke kan sammenlignes. Jeg holder utroligt meget af hverdagen og dens rutiner og elsker mit hjem og mit eget selskab. Når det så er nævnt, så holder jeg også af fridage og ferier, som netop gør, at jeg har friheden til at foretage mig noget, der ikke er plads til i det daglige, og det er dette 'noget' der gør en verden til forskel. Jeg vil gerne ud og opleve noget, men jeg vil også være herhjemme. Der er mange måder at holde ferie på, men hvis man længes efter det umulige, er det smertefuldt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det dejligt, at du er tilbage Pia! Dejligt at høre fra dig :) Valgfriheden betyder nok meget. At man kunne gøre noget - hvis man ville. Du har helt ret. Det gør jeg nogle gange <3

      Slet
  6. Dejligt at høre fra dig, nu hvor ferien er omme. Min yngste brugte meget af ferien på forskellige sommerlejre. Jeg kan anbefale børnelejr med KMUM&K. Det er ikke specielt dyrt, det var en stor succes, og imens er der dejligt ro i hjemmet.
    Men, der er blevet stjålet alt for meget liv fra dig, Lisbet. - Jeg faldt over en vending:
    Fortæl ikke Gud hvor store dine problemer er,
    men fortæl dine problemer hvor stor din Gud er.
    Jeg ved, at den første del ikke gør livet lettere, og tænker at den anden del er værd at prøve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og stort i lige måde! Ja sommerlejre kan virkelig være en god ting. Det elskede jeg selv som barn/teenager!
      Ja jeg har mistet meget liv <3 Jeg kender godt den vending. Tak <3

      Slet